» مطالب » خدمات » نقش پاکیزگی در محیط کار
خدمات - محیط زیست - مطالب - مقالات - مهندسی پاکیزگی

نقش پاکیزگی در محیط کار

اسفند 18, 1401 4074

به عنوان یک مدیر یا صاحب کسب و کار، تمیز بودن فضای کار شما احتمالاً اولین چیزی نیست که هر روز به ذهن شما خطور می‌کند. داشتن یک محیط کار تمیز و سالم، یک سنگ بنای اصلی در مورد راه‌اندازی یک تجارت موفق است. با این حال بیشتر صاحبان مشاغل تنها زمانی که اوضاع از کنترل خارج می‌شود، به چنین مواردی توجه می‌کنند.

شما به عنوان یک مدیر یا کارآفرین باید به پاکیزگی محیط کار خود توجه‌ای ویژه داشته باشید زیرا این امر تاثیر چشمگیری در شادابی، افزایش کارایی و روحیه کارکنان شما دارد و در عین حال تاثیر اولیه خوبی بر شرکای تجاری و مشتریان بالقوه شما خواهد داشت. با این تعاریف، تمامی این برداشت‌های خوب و تاثیرپذیری بالای کارکنان، به نقش شما به عنوان کارفرما مربوط می‌شود.

برای حفظ مشتری و کارمند خود، باید تلاش خود را انجام دهید تا رضایت هر دو طرف را جلب کنید. برای ارزیابی عملکرد خود در این امر می‌توانید نظر یک کارمند جدید در دفتر خود را جویا شوید. آنچه وی در آغاز می‌بیند، نظر آن فرد را در مورد شرکتی که احتمالاً در آینده برای آن کار می‌کند، شکل می‌دهد.

۱. اولین برداشت‌ها

یک محیط کار تمیز و مرتب برای هر فردی که به تازگی از برند شما دیدن می کند، جذاب و مطلوب به نظر می‌رسد و در نگاه اول این حس را به مشتری و یا کارمند بالقوه منتقل می‌کند که شما مورد اعتماد هستید. در عوض یک محیط کار نامرتب و کثیف به افراد این حس را منتقل می‌کند که شما مهارت‌های لازم برای رسیدگی از کارکنان خود را ندارید، چه برسد به مهارت شما در جذب مشتری جدید.

۲. برند خود را بالا ببرید

در نگاه اول یک محیط کاری مرتب و منظم، برتری کیفی در ارائه خدمات و محصولات را به نمایش می‌گذارد. اینکه خدمات شما چیست و چه چیز را ارائه می‌دهید هیچ اهمیتی ندارد، قطعا مشتری بالقوه براساس ظاهر و احساس حاکم در دفتر شما، کل برند کاری شما را مورد قضاوت قرار می‌دهد. اجازه ندهید که یک محیط کاری نامرتب باعث شود مشتری احتمالی قبل از اینکه حتی فرصت صحبت با او را داشته باشید، دور شود.

۳. کارکنان شادتر

با توجه به اینکه کارکنان مفیدترین ساعات زندگی خود را در محیط کار سپری می‌کنند (متوسط ۸ ساعت در روز)، محیط کاری خانه دوم کارکنان محسوب می‌شود. با حفظ پاکیزگی و فراهم کردن محیط امن و راحت برای کارکنان، اجازه می‌دهید آنها سودبخش، کارآمد و مهم تر از همه شاد باشند.

کارکنان شما نمایندگی مستقیم برند و تجارت شما هستند. این روزها بیشتر شرکت‌ها از کارکنان خود به عنوان کانال بازاریابی استفاده می‌کنند. آنها در مورد کار خود با دوستان و خانواده خود صحبت می‌کنند و محصولات و خدماتی را که در حال کار بر روی آنها هستند با استفاده از پلتفرم‌ها و رسانه‌های اجتماعی گوناگون تبلیغ می‌کنند. اگر کارمند شما از محیط کاری خود ناراضی باشد، احتمال مشارکت در هر نوع فعالیت و همدلی در ارتقای محصولات را کاهش می‌دهد. ناگفته نماند که هنگامی که در یک محل کار نامرتب کار می‌کنند، بهره وری آنها به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

۴. محل کارخود را پاکیزه و دلچسب نگهدارید

هرگز وظیفه پاکیزگی را به کارکنان خود نسپارید و حتما از نیروی کار مخصوص به این امر استفاده کنید تا به بهترین شکل ساختار وظایف کاری در برند شما نیز حفظ گردد. یک محیط کار ناپاک، محل مناسبی برای پرورش میکروب‌ها و مواد حساسیت زای مختلف است، که این موضوع بر لزوم تمیز نگه داشتن فضای کاری در همه شرایط تاکید می‌کند.

۵. کیفیت هوا

کیفیت هوا عامل دیگری است که تأثیر زیادی بر عملکرد فضای کار و همچنین سلامت کارکنان شما دارد. تعداد آلاینده‌های موجود در هوا در فضای بسته ۱۰۰ برابر بیشتر از تعداد آلاینده‌های فضای باز است. بنابراین سرمایه‌گذاری در یک سیستم فیلتراسیون مناسب را بیش از پیش ضروری می‌کند.

داشتن یک برنامه سازمان‌یافته، این امکان را به کارکنان می‌دهد که هر فرد مسئولیت‌های خود را بداند و به درستی عمل کند. هر فرد باید درک درستی از نگرانی‌های شرکت درباره انضباط و محیط کار تمیز داشته باشد.

یک محیط کار تمیز و بهداشتی نشان دهنده سطح کیفی و مهارت یک برند است و به مشتری، یا کارمند بالقوه این حس را منتقل می‌کند که شما ارزش ویژه‌ای برای کارکنان، برند و محصولات خود قائل هستید. توجه داشته باشید که یک کارمند خوشحال همان کارمند سازنده است و محیط اطراف تاثیر مستقیمی بر روحیه کارکنان شما خواهد داشت. با پاکیزه نگه داشتن محیط کار، اطمینان حاصل می‌کنید که کارکنان شما از سلامت و بهره‌وری برخوردار هستند و آماده هستند تا به نیازهای هر مشتری پاسخ دهند.

شرکت آفتاب تجارت سامان آمادگی دارد عملیات پاکیزه‌سازی را در محیط کسب و کار شما براساس الگوی مهندسی پاکیزگی اجرا نماید.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00
Avatar

گروه رسانه آفتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×