» مطالب » اشتغال و کارآفرینی » آداب معاشرت و رفتار حرفه‌ای در محیط کار
اشتغال و کارآفرینی - توانمندسازی - جذب و استخدام

آداب معاشرت و رفتار حرفه‌ای در محیط کار

اسفند 20, 1401 80141

1- احترام به خود و مراقبت از خود

مشاغل “تکنسین فنی خدمات” و “تکنسین تشریفات و پذیرایی از جمله مشاغل ارزشمند و دارای درآمد مناسب در کشور ما است. شما برای استخدام در این شغل نیازمند برخورداری از برخی مهارت‌ها هستید و برخی مهارت‌ها را نیز در طول این کار می‌آموزید. از جمله مهارت‌های اولیه می‌توان به: گوش دادن فعال، مدیریت زمان، ارائه صحیح خدمات، ارتباط اجتماعی و توجه به جزئیات اشاره کرد. اما مهارت‌هایی هم هستند که باعث پیشرفت شغلی شما می‌شوند که عبارتند از: مهارت احترام به خود، خودآگاهی و مهارت مراقبت از خود.

1-1.    احترام به خود

برای این‌که در بهترین حالت خود باشید، باید مطمئن شوید که از خودتان نیز مراقبت می‌کنید. مراقبت از خود یا خود-‌مراقبتی (Self Care) یکی از مهارت‌های مهم در هر زمینه کاری به‌ویژه در کار خدمات نظافتی است. ما مراقبت از خود را به‌عنوان بخشی منظم از برنامه روزانه در نظر می‌گیریم تا سلامت جسمی و روانی خود را تضمین کنیم. خود-‌مراقبتی همچنین به ما کمک می‌کند تا استرس‌های کاری و تنش‌های روانی ناشی شرایط کار و مشکلات کاری را کنترل کنیم و نسبت به شرایط مختلف کاری، انعطاف‌پذیر باشیم.

پیشگیری از فرسودگی شغلی با مهارت مراقبت از خود

ما تقریبا یک سوم از زندگی خود را در محل کار می‌گذرانیم و کار با روال زندگی ما در هم تنیده است. بنابراین تصور نکنید مراقبت‌های بهداشتی، مراقبت‌های جسمی و مراقبت‌های روانی فقط به محیط خانه اختصاص دارند. تحقیقات پزشکان و روان‌شناسان نشان می‌دهد، بی‌توجهی نسبت نکات مراقبت از خود در محل کار باعث فرسودگی شغلی می‌شود. برای پیشگیری از این مشکل این نکات را مدنظر قرار دهید.

ابتدا با کمک به خود، به دیگران کمک کنید

این یک واقعیت است که کسانی که از دیگران مراقبت می کنند تمایل دارند در این فرآیند خود را نادیده بگیرند. ولی این یک روش اشتباه است، زیرا اگر شما جسم و روح سالم توانمند نداشته باشید، به دیگران نیز نمی‌توانید کمک کنید.

توجه به سلامتی جسمی در محیط کار

در زمان کار روی انجام وظایف متمرکز باشید باشید اما همزمان به سلامت جسمی خود اهمیت بدهید. روش درست نشستن روی صندلی، روش درست خم و راست شدن و روش درست بالابردن وسایل نظافت از پله‌ها را بیاموزید.

نقطه تعادل بین کار و زندگی را پیدا کنید

کار کردن با هدف کسب درآمد نباید این تصور را پیش آورد که قرار است در نقطه‌ای دور در آینده به خوشبختی برسید ‌و به‌همین دلیل نباید امروز برای خود و خانواده وقت بگذارید. چنین تصوری از پایه اشتباه است. ما باید در هر روز از زندگی هم به مسئولیت‌های کاری رسیدگی کنیم و هم برای استراحت، فراغت، ورزش و بودن در کنار خانواده وقت بگذاریم.

ترویج عادات خوب

عادات کاری بهتر را تشویق کنید و به خود و دیگران اجازه دهید تا به پتانسیل کامل خود دست پیدا کنند. در زمان نهار حتما چند قدم راه بروید و ذهن خود را دقایقی از فشارهای روانی کار خالی کنید. شما می‌توانید با کار و زندگی بر اساس قوانین مراقبت از خود، الگوی خوبی برای دیگر پرسنل در تیم و سازمان خود باشید.

2-1. خودآگاهی

هیچ کس با خودآگاهی به دنیا نمی‌آید. این مهارتی است که باید در طول زمان آموخته شود، اصلاح شود و تقویت شود. کارکنان برای موفقیت در وظایف کاری و پیشرفت حرفه‌ای، باید فعالانه برای بهبود خودآگاهی خود تلاش کنند. انجام این کار هم به نفع کارفرما و هم به سود پرسنل است. خودآگاهی یک عنصر کلیدی در فرآیند توسعه فردی است. شما با دسترسی به این مهارت، می‌توانید خود را از نظر شخصی و حرفه‌ای رشد دهید.

خودآگاهی چیست و چگونه به آن دست پیدا کنیم؟

مارک منسون، نویسنده پرفروش نیویورک تایمز، خودآگاهی را توانایی ما برای استقرار خود در یک شرایط واقعی تعریف می‌کند. با توانایی مدیریت افکار، انگیزه‌ها و احساسات، خودآگاهی در محیط کار نه تنها به تعاملات و روابط بین فردی کمک می‌کند، بلکه باعث افزایش مسئولیت‌پذیری می‌شود. از سوی دیگر افرادی که دارای مهارت خودآگاهی هستند، می‌توانند با مشاهده وضعیت عاطفی و روانی فعلی خود، روند اصلاح خود را آغاز کنند. در ادامه با برخی از روش‌ها و تکنیک‌های دستیابی به خودآگاهی و استفاده از آن در محیط کار آشنا می‌شویم.

توانایی کنترل احساسات و مثبت‌نگری

توانایی کنترل احساسات یکی از شروط اولیه خودآگاهی است. ما معمولا نمی‌توانیم عوامل خارجی را در زندگی یا محل کار خود کنترل کنیم، اما می‌توانیم نحوه واکنش خود را نسبت به موقعیت‌های کاری کنترل کنیم. برای مثال وقتی یک مشتری نارضایتی خود را نسبت به خدمات شما یا دیگر پرسنل ابراز می‌کند، دو نوع واکنش وجود دارد. یکی دفاع از خود و جر و بحث با مشتری و دیگری درک نیازهای مشتری، همدلی با او و سعی در حل مشکل. بدون تردید فردی که راه دوم را در پیش می‌گیرد بسیار موفق‌تر است و ارزیابی مدیران مجموعه نیز نسبت به او مثبت خواهد بود.

انگیزه بهبود فردی

هر نوع خودآگاهی با درک شرایط فردی از نظر روحی و جسمی و کاری آغاز می‌شود. ما توانایی‌ها و ضعف‌های خودمان را می‌شناسیم و سپس شروع به اصلاح نقاط ضعف خود می‌کنیم. افرادی که سطح خودآگاهی بالایی دارند همیشه در تلاش برای بهبود کار خود هستند. این اقدامات اصلاحی به تیم شما کمک می‌کند تا خودکفاتر و سازنده‌تر باشند.

درک عمیق تر از احساسات

سفر به سمت خودآگاهی به شما کمک می کند تا احساسات خود را بهتر شناسایی و مدیریت کنید. در محل کار، این مساله بسیار ضرورت دارد، زیرا می‌تواند بر توانایی شما در برقراری ارتباط با دیگران و همکاری سازنده تاثیر مثبت بگذارد.

تمرکز حواس را تمرین کنید

هر روز مدتی را صرف اندیشیدن به شرایط روحی، جسمی و کاری خود کنید. در طول یک روز کاری در شغل خدمات نظافتی یا شغل تشریفاتی چه اتفاقی افتاد؟ احساس شما نسبت به آن اتفاق چه بود و در مقابل آن اتفاق چه واکنشی داشتید؟ قبل از پایان روز، زمانی را برای پرسیدن این سوالات از خود در نظر بگیرید.

همدلی بیشتر

همدلی همان مهارتی است که در توصیف آن گفته‌اند مانند: قدم زدن با کفش‌های دیگران است. این یعنی در ارتباط با مشتریان و نیز کارمندان دیگر یک مجموعه نظافتی یا تشریفاتی دست کم یکبار مسایل از زاویه دید آن‌ها ببینیم و سعی کنیم نگرانی‌ها، مشکلات و شرایط آن‌ها را در نظر بگیریم.

عزت نفس خود را تقویت کنید

خودآگاهی در واقع می‌تواند عزت نفس شما را افزایش دهد. همان‌طور که برای بهبود خودآگاهی تلاش می‌کنید، احساس موفقیت و اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. پرسنلی که عزت نفس بهتری دارند به احتمال زیاد در وظایف خود نیز عملکرد بهتری خواهند داشت.

 

این مطلب ادامه دارد…

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 3.00
Avatar

گروه رسانه آفتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×