» مطالب » آکادمی » توانمندسازی » ارتباط بین کسب‌ و کار و اندیشه خلاقانه
توانمندسازی - سلامت

ارتباط بین کسب‌ و کار و اندیشه خلاقانه

اسفند 23, 1401 2056

هر چند وقت یکبار در میان کارهای روزمره و جلسات کاری برای خود وقت می‌گذارید تا از پنجره به بیرون نگاه کنید و رویاپردازی کنید؟ هر چند وقت یکبار از روال روزمره زندگی منحرف می‌شوید و به تخیل خود اجازه بروز می‌دهید؟ مشاوران زندگی و کسب‌وکار معتقد هستند تا زمانی که از راه حل‌های کوتاه‌مدت و میانبرها رها نشوید، تفکر شما عمیق‌تر نخواهد شد و تا زمانی که ذهن خود را برای رویاپردازی و ایده‌پردازی، آزاد نکنید، خلاقیت شما شکوفا نمی‌شود. بنابراین برای شروع، زمانی را اختصاص دهید تا بدانید تفکر خلاق چیست و چرا در زندگی و در محیط کار دارای اهمیت است.

تفکر خلاق چیست؟

خلاقیت توانایی ایجاد یک فکر یا ایده کاملا جدید، جذاب و مفید است. تفکر خلاق نیز مهارتی است که شما را قادر می‌سازد تا ایده‌های بدیع و غیر متعارف اما موثر و مفید داشته باشید. ایده‌هایی که می‌تواند روندهای کاری یا شرایط زندگی شما را بهبود بخشد.

تفکر خلاق خود را به شیوه‌های مختلف نشان می‌دهد. یک گرافیست یک لوگوی جذاب و بی‌نظیر ایجاد می‌کند. یک وکیل برای دفاع از موکل خود یک استراتژی خارج از چارچوب را کشف می‌کند. یک عکاس یک قاب خارق‌العاده از سوژه مورد نظر خود را ثبت می‌کند و یک طراح محصول با محصول نوآورانه خود، نیازی دیگر از مشتریان، برطرف می‌کند.

تفکر خلاق در مشاغل مختلف

ممکن است برخی تصور کنند، تفکر خلاق فقط به هنرمندان، نقاشان، طراحان یا نویسندگان محدود می‌شود. درحالی‌که چنین نیست و هر کدام از ما بارها در طول زندگی شخصی و کاری، از مهارت تفکر خلاق برای حل مشکلات خود یا بهبود روندها استفاده کرده‌ایم. البته میزان نیاز به تفکر خلاق در مشاغل و تخصص‌های گوناگون متفاوت است. برای مثال افراد شاغل در موقعیت‌های شغلی مرتبط با علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات و مشاغلی مانند طراحی و توسعه نرم‌افزارها، ساخت و مونتاژ ربات، طراحی هوش مصنوعی و توسعه یک شبکه اجتماعی آنلاین نیازمند سطوح بالایی از تفکر خلاق هستند. اما باید بپذیریم پرورش تفکر خلاق باعث نوآوری و پیشرفت در هر زمینه کاری می‌شود.

ارتباط بین کسب‌وکار و اندیشه خلاقانه

برای توضیح ارتباط بین تفکر خلاق و شرایط کسب‌وکار می‌توانیم این پروسه را در نظر بگیریم؛ وقتی یادگیری هدفمند باشد، خلاقیت شکوفا می‌شود. هنگامی‌که خلاقیت شکوفا می‌شود، تفکر خلاق فرصت بروز می‌یابد. وقتی تفکر از ایده‌های خلاقانه سرچشمه بگیرد، دانش روشنگر ایجاد می‌شود و وقتی دانش روشنگر ایجاد شد، اقتصاد شکوفا می‌شود.

انواع تفکر خلاق

ادوارد دی بونو، نویسنده و روانشناس مشهور گفته است که خلاقیت شامل شکستن الگوهای تثبیت شده برای نگاه کردن به چیزها به شیوه‌ای متفاوت است. اما این راه‌های مختلف چیست؟ برای بررسی بهتر این موضوع، انواع مختلفی از متفاوت دیدن و متفاوت اندیشیدن را که باعث بروز خلاقیت می‌شوند با هم مرور می‌کنیم:

  • تفکر واگرا: بررسی دیدگاه‌های متعدد با انعطاف‌پذیری و تلاش برای یافتن راه حلی برای یک مشکل
  • تفکر جانبی: بررسی ایده‌های جدید، تفکر خارج از چارچوب و دوری از کلیشه‌ها یا راه حل‌های قدیمی
  • تفکر زیبایی‌شناختی: اندیشدن تصویری یا بصری با استفاده از ساختار، رنگ، ترکیب خطوط برای دستیابی به زیبایی بیشتر
  • تفکر سیستمی: شناسایی رابطه متقابل بین چیزها و مشاهده آن‌ها از مناظر مختلف
  • تفکر الهام‌بخش: دستیابی به راه حل‌های جدید با الهام از شخصیت‌های بزرگ یا افکار روشنگر
  • تفکر انتزاعی: دستیابی به راه حل‌های خلاقانه با اندیشیدن به چیزهای ناموجود یا راه حل‌هایی که غیر ممکن به نظر می‌رسند
  • تفکر مبتنی‌بر طراحی: بکارگیری استراتژی‌ها، مهارت حل مساله و مهارت تصمیم ‌گیری

اهمیت تفکر خلاق در کسب‌وکار

هنگامی‌که بدانید تفکر خلاق چیست، می‌توانید با به‌کارگیری آن در شیوه انجام کارها و ارتباطات خود، یک قدم از دیگران جلو بیفتید. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد شرکت‌هایی که به پرورش تفکر خلاق اعتقاد دارند، در هر زمینه کاری از رقبای خود بهتر عمل می‌کنند.

برای مثال شرکت گوگل که به‌عنوان یکی از مبتکرترین شرکت‌های جهان شناخته می‌شود، کارمندان خود را تشویق می‌کند که ۲۰ درصد از زمان کاری خود را در هر روز کاری به ایده‌ها و پروژه‌های خلاقانه مرتبط با زمینه کاری این شرکت اختصاص دهند. پروژه ۲۰ درصدی گوگل که از سال ۲۰۰۴ راه‌اندازی شد و منجر به ابداع سرویس‌های جیمیل، ادسنس و Google Talk شد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

گروه رسانه آفتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×