» مطالب » اشتغال و کارآفرینی » چگونه عزت نفس خود را تقویت کنیم؟
اشتغال و کارآفرینی - توانمندسازی - سلامت

چگونه عزت نفس خود را تقویت کنیم؟

اسفند 20, 1401 5055

خودآگاهی در واقع می‌تواند عزت نفس ما را افزایش دهد. همان‌طور که برای بهبود خودآگاهی تلاش می‌کنیم، احساس موفقیت و اعتماد به نفس بیشتری خواهیم داشت. کارکنانی که عزت نفس بهتری دارند به احتمال زیاد در وظایف خود نیز عملکرد بهتری خواهند داشت.

عزت نفس

داشتن عزت نفس کلید دستیابی به شادی است. اگر خودمان را باور نداشته باشیم، چگونه به اهداف‌مان دست پیدا کنیم؟ دکتر لورا مورگان رابرتز درباره اهمیت احترام به خود در محیط‌های کاری می‌گوید: کارکنانی که سطح بالایی از عزت نفس دارند به اندیشه‌ها و تصمیم‌های خود اعتماد می‌کنند. داشتن این ویژگی‌ ما را قادر می‌سازد تا روابط بین فردی و کاری مؤثرتری ایجاد کنیم. تصور کنید یک “تکنسین فنی خدمات” مدام درباره روشی که برای کار انتخاب کرده است، به خود شک کند. همین مساله باعث می‌شود در آن روش نیز چندان موفق نباشد.

معایب عزت نفس پایین

اعتماد به نفس پایین چیزی است که تقریبا همه ما در مقطعی از زندگی به آن دچار بوده‌ایم. عزت نفس ضعیف اغلب منجر به ترس از چیزهای نو و اتفاق‌های غیرمنتظره می‌شود و می‌تواند منجر به رفتارهای کاری نامناسب مانند حالت تدافعی، سازگاری بیش از حد یا حتی سرکشی شود.

چگونه تصویر مثبتی از خود برای خود ایجاد کنیم

ما خشن‌ترین منتقدان خود هستیم و هیچ‌کس به اندازه ما به خودمان سخت نمی‌گیرد. انتقاد از خود نیز یک مهارت است اما نه تا حدی که به یک وسواس ذهنی تبدیل شود و جلوی پیشرفت ما را بگیرد. اگر فکر می‌کنید دچار ضعف در مهارت احترام به خود در محل کار هستید، این سوالات را از خود بپرسید:

  • چه زمانی در محل کار بهترین نسخه از خودم بودم؟
  • چه زمانی در محل کار بهبهترین عملکرد را داشته‌ام؟
  • چه زمانی در محل کار احساس خوبی داشتم؟
  • چه زمانی توسط دیگران تایید شدم؟
  • چه زمانی در زمینه کار در حال رشد و پیشرفت بودم؟

پاسخ به این پرسش‌ها باعث می‌شود شما بر نقاط قوت خود را تمرکز کنید، مسایل کاری را از وجه مثبت ببینید و نیز باور کنید که شما نیز می‌توانید فردی موفق، شاد و دارای انگیزه بالا برای پیشرفت باشید. پاسخ به این سوالات همچنین باعث می‌شود شما ریشه برخی مشکلات را در زمینه عزت نفس پیدا کنید و با پرداختن به آن‌ها این مشکلات را حل کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00
Avatar

گروه رسانه آفتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×