» مطالب » محصولات » محصولات شیمیایی » تحولی عظیم در صنعت شوینده‌ها با استفاده از دانش شیمی نوین
محصولات شیمیایی

تحولی عظیم در صنعت شوینده‌ها با استفاده از دانش شیمی نوین

اسفند 10, 1401 40109

از 2000 سال پیش بشر اولیه از موادی مانند خاکستر، ریشه گیاهان، چوبک، گرد آجر، جوش شیرین و … برای پاک‌کردن استفاده می‌کر،. اما پیشرفت فرهنگ انسان، رشد جمعیت و بهبود بهداشت،‌ نیاز روزافزون و لزوم استفاده از مواد شوینده در مقیاس وسیع، منجر به کشف مواد شوینده صنعتی به نام دترجنت (دترسیف در فرانسه) شد.

آلمان اولین کشوری بود که اقدام به تولید مواد صنعتی پاک‌کننده برای مصرف عموم کرد و شوینده­های نسل جدید را تولید و عرضه نمود. از اواخر دهه 1920 تا اوائل 1930 نمک‌های سدیم و زنجیرهای بلند آلکیل سولفات‌ها و وارد بازار شدند. اما رشد اصلی این صنعت بعد از جنگ جهانی دوم آغاز گردید. در سال 1950 کاهنده‌های کشش سطحی (Surface Active Agent) با نام جدید سرفکتنت (Surfactant) به عنوان محصول جدیدی عرضه ‌شد.

دترجنتها یا شوینده­ها موادی هستند که ذره‌های آلودگی را از سطوح‌های مختلف می­زدایند و در انواع مختلف تهیه می‌شوند. اثر پاک کنندگی شوینده­ها به این دلیل است که مولکول آنها از دو قسمت آبدوست (هیدروفیل) و آب گریز یا چربی­دوست (هیدروفوب یا لیپوفیل) تشکیل شده است. قسمت آبدوست که همان سر نمکی صابون COO- یا گروه سولفات و دیگر گروه­های قطبی در انتهای مولکول مواد شوینده است، مولکول های آب را جذب می‌کند و در آب محلول می‌باشد. سر دیگر مولکول­های صابون و مواد شوینده صنعتی یک اسیدهای چرب با زنجیر طولانی است که تقریبا در آب نامحلول است ولی چربی­ها را در خود حل می­کنند. این مولکول­ها آلودگی­ها را به اجزای کوچکتر تقسیم کرده و دورتادور آن­ها را می­پوشاند، از طرفی باتوجه به چگالی کمتر از آب روی سطح آب شناور می­ماند و با تشکیل یک لایه بر روی سطح، کشش سطحی آب را کم کرده و میزان جذب آلودگی را افزایش می­دهند.

در قدیم دترجنت­ها از چربی حیوانی و هیدروکسید سدیم به دست می­آمد، که از دو مشکل عمده برخودار بودند، اول تولید شدن اسیدهای چرب نامحلول با تغییرات PH و دوم تاثیر نامطلوب نمک­های کلسیم و منیزم موجود در آب (سختی آب) بر روی شویندگی آن. در این راستا از دترجنت­های قوی‌تر استفاده شد که مشکلات محیط زیستی عمده ای ایجاد نمود. این مواد شیمیایی علاوه بر آسیب­هایی که به فرد استفاده کننده می­زنند، می­توانند به چرخه طبیعت وارد و تجزیه شوند، لذا باقی­ماندن و تراکم این مواد غیر طبیعی ساخته دست بشر در طبیعت، سبب آلودگی روزافزون آب­ها و مخازن زیرزمینی می‌شود. از دیگر مشکلات شوینده­های صنعتی، ترکیب­های فسفردار آنهاست که برای تنظیم P+H و جلوگیری از واکنش نمک­های کلسیم و منیزیم موجود در آب با ماده شوینده (دو مشکل بیان شده)، به آن افزوده می‌شود. فسفات­ها در اعماق رودخانه­ها و دریاچه­ها رسوخ کرده، سبب رشد غیر عادی قارچ­ها و جلبک­ها می‌شوند و به این ترتیب با مصرف اکسیژن محلول در آب توسط این گیاهان، زندگی ماهی­ها و دیگر آبزیان به خطر می‌افتد.

برای جلوگیری از آلودگی­های روزافزون حاصل از این نوع پاک کننده­ها، هم اکنون در بسیاری از کشورها، قوانین و مقررات اجازه استفاده از مواد شوینده مقاوم در برابر تجزیه بیولوژیکی (شوینده­های سخت) را نمی‌دهند و کارخانجات بسیاری به سوی تولید مواد شوینده نرم سوق داده شده‌اند. در این راستا شیمی نوین در مسیر حفظ محیط­زیست و سلامت نوع بشر تغییرات چشمگیری را در روند تولید محصولات شوینده ایجاد کرد و به سمت استفاده از مواد اولیه گیاهی حرکت نموده است.

استفاده از مواد گیاهی از دو منظر به حفظ محیط زیست کمک می­نماید:

اول عدم استفاده از محصولات پایه حیوانی که دغدغه بسیاری از حامیان محیط زیست بود و عدم استفاده از محصولات شیمیایی که موجب به­وجود آمدن پسماندهای صنعتی و گازهای گلخانه­ای در فرایند تولید آنها می­شود.

سازگاری و عدم آلوده سازی بسترهای آب زیرزمینی در راستای حفظ محیط زیست

در این راستا بسیاری از شرکت­های معتبر دنیا به تولید شوینده­ها را با استفاده از شیمی نوین و ارگانیک هدایت شدند تا علاوه بر هدیه پاکیزگی، در حفظ محیط زیست نیز کوشا باشند.

شرکت دکتر اشنل آلمان با توسعه فناوری­های نوین و ارائه ایده­های سازنده جهت نظافت انواع آلودگی­ها باتوجه به نوع سطوح، پیش­گام تحول عظیمی در صنعت شوینده­ها بوده است. دکتر اشنل شرکتی خانوادگی با سابقه بسیار درخشان در شهر مونیخ است، که در زمینه محصولات بهداشتی، بهداشت پوست و شوینده­های صنعتی فعالیت دارد و با بسیاری از صنایع مطرح کشور آلمان و دیگر کشورهای اروپایی همکاری دارد.

استفاده از مواد پایه گیاهی همراه با خاصیت مرطوب­کنندگی مناسب، جهت کاهش میزان مصرف آب مورد نیاز در عملیات پاکیزگی، ارائه محصول به صورت کنسانتره و تاکید بر بازیافتی بودن ظروف مورد استفاده؛ از مواردی است که تاکید این شرکت بر حفظ محیط زیست را آشکار می­کند. این شرکت با داشتن بیش از 350 نوع محصول، سبد متنوعی از محصولات را به مشتریان خود رائه می­دهد که انتخاب شوینده براساس سطح و نوع و میزان آلودگی را آسان می­سازد.

شرکت آفتاب تجارت سامان باتوجه به سابقه درخشان در صنعت خدمات پاکیزگی و در راستای ایجاد تحول در این صنعت و با هدف ارتقاء فرهنگ پاکیزگی کشور همواره به دنبال بهترین محصولات در زمینه پاکیزگی بوده است و در این مسیر همکاری مشترکی را با شرکت دکتر اشنل آلمان آغاز نموده است.

شرکت آفتاب تجارت سامان با بهره­گیری از الگوی مهندسی پاکیزگی و تاکید بر ضرورت نظافت کامل سطوح بدون ایجاد تخریب، مواد شوینده با کیفیت و دوستدار محیط زیست را به­عنوان بازوی عملکردی خود قرار داده و بر استفاده درست از این محصولات تاکید داشته است، در این راستا با شناسایی نیاز مشتریان و لزوم برآوردن این نیازها در فاز اولیه اقدام به تامین چهار محصول اصلی جهت نظافت کامل انواع سطوح نموده و توسعه سبد محصولات و آموزش مصرف درست محصولات را سرلوحه کار خود قرار داده است.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

گروه رسانه آفتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×